Graag deel ik de kennis en ervaring die ik heb opgedaan:
- Hoe denkt en doet een ondernemer?
- Hoe kun je een ondernemer doorgronden zodat je makkelijker met hem of haar kunt communiceren?
- Hoe maak je jouw boodschap in 10 stappen MKB-proof? En jouw kans op succes vele malen groter?
- Wat zijn de laatste trends en ontwikkelingen in het Nederlandse ondernemerslandschap?
- Handvatten hoe je met je merk top-of-mind wordt bij ondernemers.
In het nieuwe magazine Aandacht! van de Persgroep van Winter 2016/2017 verscheen een interview met mij naar aanleiding van de recente overname van Synpact door de Persgroep. Lees het artikel hieronder of in het online magazine .
Ondernemen in Remko Wouter’s tweede natuur. Niet alleen werkt de geestelijk vader van de Week van de Ondernemer al twintig jaar dagelijks samen met vele ondernemers, hij is er zelf ook één. Was er één, beter gezegd, want Synpact, het bedrijf dat hij tijdens zijn afstuderen aan de Haarlem Business School oprichtte, is begin oktober 2016 onderdeel geworden van de Persgroep.
Voor het eerst een arbeidscontract, hoe voelt dat?
‘We zitten in onze wittebroodsweken en het voelt heel goed. Ik merk geen verschil. We hebben heldere afspraken gemaakt over het bewust in stand houden van ons ondernemers-DNA. Wij blijven in die zin ondernemers, houden onze eigen broek op en zijn 100 procent verantwoordelijk voor de strategie en de resultaten. Dit is ook voor ons “the next step”. Ik zie het zo: ons kind is volwassen geworden en gaat naar de universiteit, en wel meteen naar de mooiste media-universiteit van Nederland waar we zelf ook nog eens decaan zijn.’
Bijna iedereen kent jullie event De Week van de Ondernemer (WVDO), maar wat doet Synpact nog meer?
‘Synpact is een marketingbedrijf. We noemen onszelf “het grootste platform voor het mkb”. De Week van de Ondernemer was op een gegeven moment uitgegroeid naar dertien verschillende regio’s waarmee we 25.000 ondernemers als bezoekers mobiliseerden. Daar hing ook een digitaal platform onder met een nog veel groter bereik. De commerciële partners legden steeds meer marketingvragen bij ons neer omdat wij de doelgroep van ondernemers zo goed kenden. Op die manier hebben we ons ontwikkeld tot een volwaardig marketingcommunicatiebureau.
Waarom de Persgroep?
Toen de Persgroep eind vorig jaar bij ons aanklopte om de herlancering van De Ondernemer tijdens de Week van de Ondernemer in Amsterdam te organiseren, zijn we in gesprek geraakt. Wij hebben direct onze visie geëtaleerd over hoe je met ondernemers multimediaal moet communiceren en van het een kwam het ander. Wij zaten meer aan de bovenkant van de markt. De Ondernemer meer in het midden en aan de onderkant van het mkb. Maar als je de gezamenlijke data gaat koppelen, kun je bouwen aan een waanzinnig vraaggestuurd platform waarin media, digital en events een eigen rol spelen. Bovendien hadden we direct een ondernemende klik met de directie. Als ze ons alleen als rendementsbron hadden gezien dan hadden we het niet gedaan, we delen gelukkig dezelfde visie en cultuur.’
Die visie, ‘De wereld van de ondernemer’, is in november al gepresenteerd. Wat is de ambitie?
Ons uitgangspunt is al 20 jaar “het stimuleren van succesvol ondernemerschap”. Bij elkaar beschikken wij over talloze gegevens van ruim 500.000 ondernemers, een prachtige hoeveelheid big data als basis. Het idee is dat we alles met de bril van de ondernemer bekijken en daar de communicatie in kranten, online en op events op inrichten. De relevantie voor de ondernemer staat centraal. Het is zijn of haar “Wereld van de Ondernemer“. De boodschap van partners moet 100 procent relevant en spot-on zijn, we nemen geen genoegen met een zak geld om de boodschap de markt in te rammen. Wij zijn altijd gegaan voor een acht of hoger en dat willen we zo houden. Voor kwaliteit is altijd ruimte, leerde mijn vader mij.’
Bron: Aandacht voor de Persgroep 01 winter 2016/2017. Tekst: Susanne van Nierop. Beeld: Sietske Raaijmakers.
Neem voor meer informatie contact met mij op: remko@remkowouters.nl
Al jaren spreek en volg ik diverse futurologen, innovatie-experts, wetenschappers en innovatieve topondernemers om te herleiden wat nu de juiste route voor de toekomst is. Een aantal dwingende adviezen geven ze allemaal. De wereld verandert supersnel en die verandering blijft een constante factor. Het wordt zeker niet meer ‘rustiger’ zoals het wellicht ooit was. De technologische ontwikkelingen, zeker door het internet en de connecties die zijn ontstaan, gaan een revolutionaire impact hebben op ons particuliere en zakelijke bestaan. En je moet permanent in staat zijn om flexibel te reageren of in te spelen op de laatste ontwikkelingen.
Dat betekent dat je continu ‘bij’ moet blijven. Op gebieden die misschien wel een beetje buiten je huidige business of comfortzone vallen. Hoe doe je dat dan? “Ik heb het als ondernemer al zo druk met mijn dagelijkse hectiek van klanten, medewerkers, financiën en ga zo maar door. Waar haal ik dan in hemelsnaam de tijd en discipline vandaan? Of behoor ik nu al tot de ‘verloren generatie’ van old-school ondernemers?”
FORGET THE ‘SHIT OF YESTERDAY’
Peter Hinssen, multi-ondernemer en wereldwijd veelgevraagd business expert, gaf mij op de Week van de Ondernemer namens Ziggo Zakelijk, een geweldig eenvoudig inzicht. Hij liet zien dat zakenmensen en ondernemers teveel echte effectieve tijd besteden aan de actuele zaken van vandaag, een beetje tijd aan morgen, maar helemaal geen ‘echte tijd’ aan over morgen. En dat terwijl de ‘creatie van waarde voor je bedrijf’ niet meer zit in de dingen van vandaag, maar te vinden is in de dingen die je morgen en over morgen doet. Sterker nog, de meeste aandacht en energie wordt ingezet op ‘SOY’: de ‘Shit of Yesterday’. We zijn allemaal nog (vervelende) zaken aan het oplossen uit het verleden. Peter Hinssen's keiharde advies aan ondernemers is: “maak simpelweg echt tijd vrij in je agenda om aan over morgen te werken, daarmee creëer je waarde voor de toekomst. In het verleden is niets meer te creëren!”.
HOE DOE JE DAT DAN?
Dat klinkt fantastisch! Maar nu even in de werkelijkheid van mijn ondernemersbestaan; hoe doe ik dat dan? Ik heb een aantal wijze lessen van ondernemers verzameld die dit structureel goed toepassen.
1. ZET EEN ‘TOEKOMSTKRUIS’ IN JE AGENDA OP IEDERE VRIJDAGMIDDAG
Door iedere week een halve dag te besteden aan de toekomst van je bedrijf, je diensten, producten, klanten, technologische ontwikkelingen en jezelf, maak je ruimte voor nieuwe waardecreatie. Niemand zal het je kwalijk nemen, je bent bezig met het meest cruciale onderdeel van je bedrijf. En door het continu te doen, niet even een paar weken, wordt het een vast patroon en breng je flexibiliteit in het DNA van je bedrijf (advies van topwetenschapper Maarten Steinbuch). Dat gaat een verrassende verandering opleveren bij jezelf en je omgeving. Dus zet wekelijks een ‘toekomstkruis’ in je agenda.
Maar besteed die middag wel iedere week met een duidelijk doel en een wekelijks thema. De ene week ga je iets lezen, de andere week bezoek je een inspirerende workshop, dan ga je met je team brainstormen over productontwikkeling, je bezoekt een universiteit, bezoekt een klant, gaat met een leverancier praten, etc. Wel allemaal met 1 agendapunt; je praat over de over morgen-zaken en ontwikkelingen. Nooit over ‘nu’ en ‘toen’.
2. CREËER EEN INTELLIGENT NETWERK
Maak een lijst met mensen en bedrijven die je interessant of fascinerend vind. Niet voor de hand liggende personen die je leuk vindt of aan lang kent. Juist niet! Bijvoorbeeld je toekomstige concurrenten, voorbeeldbedrijven uit een andere branche, wetenschappers/studenten van de lokale universiteit, je grootste en lastigste klant, je kinderen. Bel ze op (niet aarzelen, gewoon doen!) voor een afspraak om te praten over de ontwikkelingen van de toekomst en vooral hun beeld op jouw bedrijf of product. Hoe zouden zij het zien als ze 5-10 jaar vooruit mochten kijken. Welke rol vervult jouw bedrijf dan in hun hoofd. Misschien geen enkele. Misschien een cruciale, maar dan op een geheel ontwrichtende manier. Dit denken vanuit disruptie over je eigen bedrijf stimuleert je om nieuwe ontwikkelingen te leren begrijpen en omarmen.
3. BETREK JE TEAM ER STRUCTUREEL BIJ EN CREËER ‘CHANGE AGENTS’
Willem Vermeend, oud-minister en internetondernemer, kijkt bij veel succesvolle ondernemingen in de keuken. “Ondernemers die het meest kansrijk blijven, voegen minimaal drie nieuwe strategieën toe: 1. Het digitaliseren van zoveel mogelijk processen, 2. Verkennen en omarmen van nieuwe technologische innovaties en 3. Het ontwikkelen van een duurzaamheidsstrategie. Hoe begin je hiermee? In je eigen bedrijf lopen vaak de beste adviseurs rond. Sta open voor hun toekomstadviezen en hun expertise buiten hun dagelijkse werk. Zet op gezette tijden een groepssessie op die je zelf begeleidt en jij stelt alleen maar vragen, gestructureerd en geeft geen mening of interpretatie. Heel lastig, maar bijzonder effectief. De top-3 aan kansrijke ideeën benoem je met elkaar. Daarna wijs je per idee een enthousiaste kartrekker aan. Niet perse je kern-team leden, maar misschien juist wel een ander persoon. Die geef je 1-op-1 de opdracht om mee te helpen deze verandering in gang te zetten. Zij kunnen zaken voorbereiden, uitzoeken, analyseren, uitwerken, intern en extern bespreken en jou bijpraten. Daarna worden zij vanzelf jouw ‘Change Agents’. Zij creëeren dan de verandering van binnenuit, gedragen door je team met een veel groter slagingspercentage dan gemiddeld. Deze tip kreeg ik van een bekend CEO van een geweldig ICT-bedrijf. Ik kan je verklappen; het werkt echt!
Al met al gaat het erom dat je je niet verstopt voor het onbekende, maar dat je het leert omarmen. Geen enkele ondernemer is zo slim en zelfverzekerd dat hij of zij alles wel weet en even fixt. Onzin! Het is hard werken en je angsten overwinnen door ze in de ogen te kijken. Dan ben jij ‘in control’ en dat geeft een machtig gevoel. Jij zit in de driver-seat niet de ‘toekomst’. Veel succes!
Deze blog verscheen in augustus 2016 op de Wereld van de Ondernemer. Neem voor meer informatie contact met mij op: remko@remkowouters.nl.
In zijn column in NRC gaf Ben Tiggelaar drie adviezen aan ondernemers die radicaal willen vernieuwen. Hij refereerde daarbij aan het Nationaal Ondernemers Onderzoek dat wij vanuit de Week van de Ondernemer onder 50.000 mkb-ondernemers hielden. Daaruit blijkt dat een op de drie Nederlandse ondernemers zijn bedrijf ingrijpend wil vernieuwen.
Maar hoe doe je dat? Hoe combineer je vernieuwing met de dagelijkse routine waar je nu je geld mee verdient? Naast de 3 manieren van innoveren waar Ben op ingaat (extern innoveren, intern innoveren, een hybride aanpak), gaat het ook over andere aspecten van (eigenwijs) ondernemerschap. Als je nieuwe producten, diensten of een bedrijf(stak) succesvol in de markt wilt zetten tellen ook de zaken als doorzettingsvermogen, het hebben van een duidelijke visie en ‘niet praten maar doen’ sterk mee. In onze gesprekken met ondernemers over hun ‘ultieme advies’ komt dit vaak naar voren. Hieronder deel ik graag zes eigenwijze tips van topondernemers met je:
1. GA JE EIGEN WEG
Atilay Uslu, oprichter van reisorganisatie Corendon, vertelde dat hij in de periode dat hij wilde starten alleen maar (goed bedoelde) adviezen kreeg om dat niet te doen. Zeker niet in de reissector! Hij luisterde zorgvuldig naar zijn diepgewortelde (eigenwijze) gevoel en maakte de keuze om het toch te doen. Zijn omzet ging in 16 jaar tijd van niets naar 700 miljoen. Zijn ultieme advies aan andere ondernemers is dus: ‘luister niet naar alle goedbedoelde adviezen, maar ga ja eigen weg'.
2. GA HET DOEN, OMARM JE ANGST
Michiel Muller, multi-ondernemer (Tango, Route Mobiel) en mede-oprichter van online supermarkt Picnic, omschrijft zichzelf als een doordachte doener: ‘Veel mensen hebben goede ideeën die ideeën blijven, zo zonde! Ze wachten af tot de overheid iets doet, tot regels veranderen of tot er een geldschieter zich spontaan aandient. Ze gaan hun droom niet achterna. Angst weerhoudt ze’. Zijn advies is: begin gewoon, samen met je angst, kom van je stoel. Dat kan heel klein en in een proefopstelling of een klein gebied. Hoeft niet direct perfect en in de ideale versie. Onderzoek en experimenteer, begin gewoon. Een idee zonder daaraan gekoppelde actie is niets waard. En eeuwige spijt resteert, als je het niet probeert!
3. ONDERNEEM VANUIT EEN UITGESPROKEN IDEE
Hoe belangrijk het hebben van een visie is, illustreert Jaap Korteweg, oprichter van De Vegetarische Slager en ‘Beste Ondernemer van 2015’. Zijn ambitie om de grootste slager ter wereld te worden leek eerst onhaalbaar, maar is werkelijkheid aan het worden. Jaap begon De Vegetarische Slager omdat hij vond dat het anders moest, dat het mogelijk moest zijn om vlees te maken zonder dat daar een dier aan te pas komt. Volgens Jaap komt succesvol ondernemerschap altijd voort uit gedreven voor een idee; een visie die je werkelijkheid wilt laten worden. Niet voor 90% maar voor 200%. En alles op willen geven om dat doel te bereiken. Jaap is zo overtuigd van zijn visie, dat hij daarmee alle weerstanden en tegenslagen heeft kunnen overwinnen. Bovendien levert zijn overtuigingskracht en energie veel enthousiasme op bij mensen.
4. ZEG GEREGELD NEE
Ook geregeld 'NEE zeggen' behoort tot de vaardigheden van een ondernemer. ‘Laat je niet afleiden door anderen die je vragen bepaalde producten of diensten te ontwikkelen’, adviseert Jeroen De Wit, oprichter van Teamleader. Als ondernemer wil je graag je klant zo goed mogelijk bedienen én omzet draaien. Maar het risico bestaat dat je daardoor op te veel vragen ja gaat antwoorden. Vragen die je in feite afleiden van je core business. Op korte termijn kunnen ze commercieel lucratief zijn, maar op lange termijn kosten ze veel aandacht, focus en dus geld. Wees trouw aan het fundament onder je visie en missie én zeg geregeld nee. Uiteindelijk stel je er niemand mee teleur ook al zou je dat verwachten. Nee zeggen is soms moeilijk maar tegelijkertijd een krachtig instrument. Hiermee behoud je de focus op de vernieuwing die jij omarmt en niet die van de buitenwacht.
5. MAAK VIEZE HANDEN
Je moet als ondernemer zelf ‘tot het gaatje gaan’, snappen hoe de wereld in elkaar zit, de mouwen opstropen en aan de bak! Oftewel: ga gewoon vieze handen maken als je wilt innoveren. Dat zegt Arjen Noorbergen, oprichter van Quby (het bedrijf achter Toon van Eneco). Blijf niet eindeloos praten, maar voer de nieuwe ideeën gewoon uit. Op het moment dat je er zelf voor gaat, komt er ook schot in de zaak. Anderen blijven alleen maar gericht op waarom het niet zou kunnen of kijken naar de risico’s. Daardoor vertraag je onnodig. Vernieuwen is eigenlijk net als opnieuw beginnen met je bedrijf.
6. KIJK MET EEN FRISSE BLIK NAAR JE BUSINESS
Natuurlijk snappen we allemaal dat je hard moet willen werken en overtuigd moet zijn van je idee om te vernieuwen. Maar vergeet ook niet om continue om je heen te kijken en van buitenaf met een frisse blik naar je business te kijken. Zeker ook als het niet je natuurlijke aard is om naar de echte ‘trends en hippe technologieën’ te kijken. Juist dan moet je scherp zijn. Voor je het weet ben je als een krasse knar aan het denken. Kijk bijvoorbeeld met je volle aandacht naar het Internet of Things (IoT) en wat daarmee staat te gebeuren. Een handige manier om je processen, producten of diensten te innoveren, gebruik makend van het internet. Blijf verwonderd, uitproberen, ‘spelen als een kind’, en experimenteren.
Wat deze ondernemers gemeenschappelijk hebben is dat zij niet ‘praten’, maar ‘doen’. Blijf niet te lang hangen in plannen maken, ga aan de slag, ga koffie drinken met klanten, ga valideren, maak een prototype en GO! Want zoals ook Ruud Hendriks, oprichter van Startup Bootcamp aangeeft: ‘Ondernemen is gewoon DOEN!' Succes!
Deze blog verscheen in september 2016 op de Wereld van de Ondernemer. Neem voor meer informatie contact met mij op: remko@remkowouters.nl.
Vaak staat de ondernemer centraal. Met zijn uitgesproken visie, vooruitziende blik, lef, eigenwijsheid en succes. Maar de mensen die voor deze ondernemer keihard werken en buffelen, zijn minstens zo belangrijk in het succes van het bedrijf. Maar is het vanzelfsprekend dat jouw mensen voor jou door het vuur gaan? Nee, dat gaat niet vanzelf. Alleen door veel aandacht aan je mensen te besteden, creëer je een winnend team. En alleen met een winnend team word je een winnend bedrijf.
Het klinkt allemaal simpel: toon waardering, neem je medewerkers mee in jouw visie, laat ze fouten maken, etc. Maar in de praktijk is dit keihard werken. Iedereen is qua persoon weer anders, je bent vaak te druk voor oprechte tijd en aandacht en je wilt (stiekem hoopt) dat iedereen aan een half woord genoeg heeft om zijn of haar werk succesvol uit te voeren. Toch ben jij als ondernemer wel de initiator van alles wat volgt.
Eigenlijk moet je van je medewerkers ook ondernemers maken, zegt organisatiepsycholoog Aukje Nauta. Ondernemende medewerkers zijn productiever en succesvoller. Hoe doe je dat dan? Ik heb in de laatste jaren veel voorbeelden en tips gezien en gekregen uit mijn netwerk van ondernemers. De meest toepasbare geef ik je graag mee.
1. VERZAMEL MENSEN OM JE HEEN DIE BETER ZIJN DAN JIJZELF
Ook al denk je dat jijzelf altijd alles beter weet, zoek naar experts om je heen die jou zaken leren op hun vakgebied. Als jij zelf maar voor 80% meekomt in hun vakdiscipline, is dat genoeg om ze uit te blijven dagen. Durf dus geld en tijd uit te geven om deze mensen te zoeken. Dat duurt vaak iets langer maar rendeert altijd. Het team dat direct om jou heen actief is, moet gezamenlijk in staat zijn om jou te kunnen vervangen. Dat is de ultieme test.
2. LAAT JE MEDEWERKERS SCHITTEREN
Creatief denker Karl Raats adviseert om niet jezelf als ondernemer centraal te stellen, maar je medewerkers te laten schitteren. Waar zijn zij goed in? Wat zouden ze gaaf vinden om te doen? Ga het mogelijk maken! Je zal verbaasd zijn wat er gebeurt! Verdiep je in het talent van je mensen en hun drijfveren. Zoek dan de taken bij dit talent. Dat gaat zeker weten het meeste rendement opleveren.
3. PRAAT MEER DAN JE LIEF IS OVER DE KOERS EN STRATEGIE
Maak het overduidelijk wat jouw medewerkers nou echt met hun werk bereiken voor het bedrijf, voor de stakeholders en voor de maatschappij. En communiceer het! Als je dat doet, zegt Floyd Sijmons, mede-oprichter van startup Helpling, krijg je gemotiveerde mensen die voor veel meer impact zorgen. Ook Aukje Nauta beschrijft dit in haar stappenplan naar ondernemende mensen. Betrokkenheid van je team is eigenlijk samen te vatten in een woord: communicatie. Dus is het raadzaam en zeer effectief om te blijven praten over de strategie, visie, manier van werken en koers van het bedrijf. Beter teveel dan te weinig! En met iedereen in je bedrijf.
4. MAAK AFSPRAKEN ZEER EXPLICIET EN BENOEM DE ROL DIE JE VERWACHT
Vaak roepen we even wat er moet gebeuren en gaan we ervan uit dat het dan wel gebeurt. Maar maak je het dan zo expliciet dat er geen speld meer tussen te krijgen is? En benoem je dan ook welke rol je van de medewerker in dit traject verwacht? En wat je als eindresultaat opgeleverd wilt zien voor welke tijd? Maak alle grote en kleine taken en afspraken echt SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden). Werkgericht leidinggeven noemt Ben Tiggelaar dit. Iets meer werk dan gewoon iets roepen in de wandelgangen, maar zeer effectief.
5. VERTEL NIET HOE, MAAR HET GEWENSTE EINDRESULTAAT
Vaak ben je geneigd uit te leggen hoe iemand zijn werk en taak moet uitvoeren omdat je het zelf al zo vaak hebt gedaan. Meestal ook met succes. Maar iedereen is anders en heeft een ander DNA, dus laat de manier los en stuur op de uitkomst die je wenst. Je zult verrast staan welke nieuwe manieren en innovaties hierdoor gaan ontstaan. Dat heet afrekenen op output en niet op input. Daarmee creëer je echt verantwoordelijkheidsgevoel bij je mensen.
6. VERDIEP JE IN DE PERSOONLIJKE DROMEN VAN JE MENSEN
Niets werkt beter en meer motiverend dan je echt te verdiepen in de passie en drijfveren van je mensen. Ga echt eens lekker lunchen of dineren met je teamleden individueel. Mensgericht leidinggeven noemt Ben Tiggelaar dit. Hij adviseert om minstens net zoveel aandacht aan je mensen te geven als aan het werk wat ze doen. Behandel je medewerkers zoals je zelf behandeld zou willen worden. Vraag naar hun dromen en ambities, haalbaar of niet. Michael van Praag vertelde mij ooit over het ‘Broodje van Praag’. Iedere week nam hij iemand mee lunchen voor een persoonlijk gesprek tijdens de lunch. Een van zijn meest effectieve en eenvoudige adviezen om een winnend team te bouwen.
7. GEEF JOUW VERDIENSTEN EN COMPLIMENTEN AAN JE MENSEN WEG
Ook al ben jezelf ook wel eens op zoek naar waardering of een complimentje, geef jouw verdiensten en complimenten (die je van klanten of buitenstaanders ontvangt) weg aan je mensen. Deel de tevredenheid en positieve vibe direct en geef het bewust aandacht. Niet even een mailtje doorsturen, maar echt ook jouw waardering toevoegen (liefst persoonlijk) en zeggen wat het met je doet. En wat dit betekent voor de strategie van het bedrijf.
Door samen met je medewerkers te schitteren en te werken aan een gezamenlijk doel, zul je meer succes in de toekomst behalen.
Deze blog verscheen eerder op de Wereld van de Ondernemer. Neem voor meer informatie contact met mij op: remko@remkowouters.nl.
In december 2016, twee maanden na de bedrijfsovername van Synpact door de Persgroep, verscheen onderstaand interview bij Marktlink. Op de Nationale Overname Dag 2017 (14 april 2017) was ik aanwezig als spreker, waar ik vertelde over mijn ervaringen met het verkoopproces en mijn overwegingen om samen met de Persgroep verder te kunnen groeien. Lees hieronder het artikel.
Synpact – bekend van de Week van de Ondernemer – werd vorige maand overgenomen door De Persgroep Nederland. Volgens directeur Remko Wouters van Synpact moet deze strategische overname gaan leiden tot het meest complete zakelijke platform van Nederland. ‘Als je een stap zet, moet je het goed doen.’
Synpact is twintig jaar geleden begonnen als een afstudeerproject van drie studenten van de opleiding Small Business in Haarlem. Onder het label het ‘Nationaal MKB-congres’ werd in 1996 voor de eerste keer een event voor ondernemers georganiseerd. Het congres was direct een doorslaand succes en werd in de daarop volgende jaren uitgebouwd tot de Week van de Ondernemer, met tienduizend bezoekers het grootste ondernemersevent van Nederland. Naast het organiseren en exploiteren van zakelijke events, heeft Synpact inmiddels ook al jaren een eigen marketingbedrijf waarmee grote corporate klanten worden ondersteund bij het bereiken van MKB-ondernemers. Synpact is daarmee de afgelopen twee decennia uitgegroeid tot een toonaangevend zakelijk marketing- en eventbureau met veertig medewerkers en een jaaromzet van 8 miljoen euro.
Strategische match
Het was zeker niet de eerste keer dat Synpact in de belangstelling stond van een mogelijke koper. Maar toen uitgeefconcern De Persgroep (o.a. De Volkrant, Trouw, AD en De Ondernemer) zich vorig jaar bij Synpact-eigenaren Remko Wouters en Maarten van Druten meldde, was dat in ieder geval aanleiding om eens goed over de toekomst na te denken. Wouters: ‘We waren als directie een paar maanden daarvoor al tot de conclusie gekomen dat we in Nederland een beetje aan ons plafond zaten met ons toenmalige portfolio. Het werd tijd voor een volgende stap. De Persgroep liep ook al een jaar mee in het partnerprogramma van de Week van de Ondernemer, dus we hadden al een beetje aan elkaar kunnen snuffelen. Daardoor ga je toch wat gemakkelijker het gesprek aan.’ Belangrijke reden om serieus met de Persgroep om tafel te gaan elkaar was volgens Wouters het gegeven dat de uitgever ook eigenaar is van De Ondernemer. Wouters: ‘We hebben altijd gezegd: als we een stap zetten, moeten we het goed doen.
De Ondernemer sluit met haar printtitels en goedbezochte website naadloos aan op ons eigen business-to-business portfolio. Daarmee zouden we in één keer op een ander niveau komen.’ Vanaf maart 2016 begonnen de onderhandelingen met de directie van Persgroep Nederland, waarbij Wouters en Van Druten werden bijgestaan door adviseur Remon Lustenhouwer van Marktlink. Hoewel beide partijen het er al snel over eens waren dat Synpact en De Persgroep strategisch gezien een mooie match vormen, moest er nog wel even stevig onderhandeld worden over hoe de nieuwe organisatie er uit moest gaan zien. Wouters: ‘Maarten en ik zijn allebei begin veertig, wij willen de volgende stap ook nog meemaken. Wij waren ook niet op zoek naar een exit, maar naar een sterke partner om mee verder te kunnen groeien.’ Volgens Wouters was het uiteindelijk een persoonlijke ontmoeting met de Belgische eigenaar Christian Van Thillo die de zaak in een stroomversnelling bracht. Wouters: ‘Dat was een prettig gesprek van ondernemers onder elkaar, we hadden meteen een klik. Een week later waren de contouren van de deal geschetst.’
Grootste zakelijke platform
Vorige maand werden bij de notaris alle handtekeningen gezet. Uiteindelijk gaat de deal om een honderd procent overname, waarbij Synpact verder gaat als zelfstandig onderdeel van de Persgroep. Daarbij zal nadrukkelijk ook de integratie worden gecreëerd met De Ondernemer en de samenwerking met de overige krantentitels van de Persgroep in Nederland en België. Wouters: ‘Onze nieuwe propositie is de ‘Wereld van de Ondernemer’, een multimediaal platform waarbij we via print, online en events ruim 800.000 ondernemers in Nederland kunnen bereiken. Daarmee zijn we in één keer het grootste en meest complete zakelijke platform van Nederland.’ Daarnaast lijkt ook uitbreiding van de activiteiten naar België een voor de hand liggende optie. Wouters: ‘Gezien het feit dat De Persgroep in België ook een sterke positie heeft met een aantal mooie merken zou dat zomaar kunnen. In ieder geval voldoende perspectief voor een nieuwe groeispurt.’
Marktlink als ondersteunende partner
“Wij hebben de ondersteuning van Marktlink als zeer prettig ervaren, Remon Lustenhouwer en Tim van der Meer heb ons erg goed bijgestaan in het gehele proces”, aldus Wouters.
De onderhandelingen tussen Synpact en de Persgroep vonden plaats in een prettige sfeer. Wouters: “Wij bespraken alles van te voren erg goed en wisten precies wat we aan elkaar hadden. Zij hebben onze plannen en aanpak aldoor getoetst op basis van cijfers en hebben volledige ondersteuning geboden op juridisch en financieel vlak en zorgden op cruciale momenten dat er geen fouten werden gemaakt.
Neem voor meer informatie contact met mij op: remko@remkowouters.nl.
Ter voorbereiding op de Week van de Ondernemer 2017 gaf ik in De Ondernemer tips voor ondernemers.
Al 20 jaar organiseren wij de Week van de
Ondernemer. In de belangrijkste thema’s van de laatste jaren zie je de opkomst
van het digitale tijdperk terug. Ook dit jaar besteden we er aandacht aan, want
er liggen op digitaal vlak veel kansen voor ondernemers. Toch wordt het
centrale thema dit jaar niet de technologische revolutie door ontwikkelingen
als robotisering, digitale technologie of big data.
Nee,
centraal staat de mens. Onze klant, de consument, de ondernemer, de medewerker.
Oftewel: de kracht van de menselijke factor. Voor steeds meer bedrijven
lijkt het inzetten van technologie de enige manier om zich te onderscheiden van
concurrenten.
Technologie is cruciaal, maar juist in het mkb kan de menselijke manier van creëren, verkopen en organiseren een onderscheidend vermogen zijn. Een heldere boodschap van klantgerichtheidsgoeroe Rik Vera, die zijn keynote in de openingsshow geeft. ‘Meer dan ooit is de klant koning’. Het mkb kan hier enorm zijn voordeel mee doen.
Van klanten naar fans
Met gewoon tevreden klanten schiet u weinig op. U wilt fans. Die bevelen u aan, zijn trouw en minder prijsgevoelig, denken mee en hebben het beste met u voor. Om van klanten fans te maken, moet u hun verwachtingen overtreffen. ,,U hebt maar een fan per dag nodig om succesvol te worden’’, aldus marketingexpert en WvdO-keynotespreker Jos Burgers.
Een belangrijke waarde hierbij zijn de mensen die voor u werken. Zij maken dagelijks het verschil. Hoe zorgt u dat zij met net zoveel hart en ziel aan uw bedrijf werken? Leer van de wijze lessen van Leo Bormans, een inspirerende Belgische goeroe, die ondernemers adviseert hoe zij gelukkige medewerkers krijgen. Want gelukkige medewerkers zorgen voor gelukkige klanten.
Groei
De Week van de Ondernemer 2017 staat ook in het teken van groei. Maar liefst 75 procent van het mkb verwacht te groeien de komende jaren. Een aantal bijzonder succesvolle groeiondernemers staat op het podium om te vertellen hoe zij dingen anders doen. Bovendien staan experts voor u klaar die graag eens met u meekijken naar uw businessmodel. Hoe vernieuwt u het verdienmodel? Wie is uw toekomstige klant? Hoe zorgt u voor een gemotiveerd team? En hoe financiert u uw plannen? Geen verkooppraatjes, maar oprecht advies om u verder te helpen.
Wat steek je hiervan op?
- Meer dan
ooit is de klant koning
- Fans zijn
trouw, minder prijsgevoel en hebben het beste met u voor
- Gelukkige medewerkers zorgen voor gelukkige klanten
Op 21 december 2016, twee maanden na de bedrijfsovername van Synpact door de Persgroep, verscheen onderstaand interview in Brookz - Platform voor bedrijfsovername. Op de Nationale Overname Dag 2017 (14 april 2017) was ik aanwezig als spreker, waar ik vertelde over mijn ervaringen met het verkoopproces en mijn overwegingen om samen met de Persgroep verder te kunnen groeien. Lees hieronder het artikel.
Synpact – bekend van de Week van de Ondernemer – werd vorige maand overgenomen door De Persgroep Nederland. Volgens directeur Remko Wouters van Synpact moet deze strategische overname gaan leiden tot het meest complete zakelijke platform van Nederland. ‘Als je een stap zet, moet je het goed doen.’
Synpact is twintig jaar geleden begonnen als een afstudeerproject van drie studenten van de opleiding Small Business in Haarlem. Onder het label het ‘Nationaal MKB-congres’ werd in 1996 voor de eerste keer een event voor ondernemers georganiseerd. Het congres was direct een doorslaand succes en werd in de daarop volgende jaren uitgebouwd tot de Week van de Ondernemer, met tienduizend bezoekers het grootste ondernemersevent van Nederland. Naast het organiseren en exploiteren van zakelijke events, heeft Synpact inmiddels ook al jaren een eigen marketingbedrijf waarmee grote corporate klanten worden ondersteund bij het bereiken van MKB-ondernemers. Synpact is daarmee de afgelopen twee decennia uitgegroeid tot een toonaangevend zakelijk marketing- en eventbureau met veertig medewerkers en een jaaromzet van 8 miljoen euro.
Strategische match
Het was zeker niet de eerste keer dat Synpact in de belangstelling stond van een mogelijke koper. Maar toen uitgeefconcern De Persgroep (o.a. De Volkrant, Trouw, AD en De Ondernemer) zich vorig jaar bij Synpact-eigenaren Remko Wouters en Maarten van Druten meldde, was dat in ieder geval aanleiding om eens goed over de toekomst na te denken. Wouters: ‘We waren als directie een paar maanden daarvoor al tot de conclusie gekomen dat we in Nederland een beetje aan ons plafond zaten met ons toenmalige portfolio. Het werd tijd voor een volgende stap. De Persgroep liep ook al een jaar mee in het partnerprogramma van de Week van de Ondernemer, dus we hadden al een beetje aan elkaar kunnen snuffelen. Daardoor ga je toch wat gemakkelijker het gesprek aan.’ Belangrijke reden om serieus met de Persgroep om tafel te gaan elkaar was volgens Wouters het gegeven dat de uitgever ook eigenaar is van De Ondernemer. Wouters: ‘We hebben altijd gezegd: als we een stap zetten, moeten we het goed doen.
De Ondernemer sluit met haar printtitels en goedbezochte website naadloos aan op ons eigen business-to-business portfolio. Daarmee zouden we in één keer op een ander niveau komen.’ Vanaf maart 2016 begonnen de onderhandelingen met de directie van Persgroep Nederland, waarbij Wouters en Van Druten werden bijgestaan door adviseur Remon Lustenhouwer van Marktlink. Hoewel beide partijen het er al snel over eens waren dat Synpact en De Persgroep strategisch gezien een mooie match vormen, moest er nog wel even stevig onderhandeld worden over hoe de nieuwe organisatie er uit moest gaan zien. Wouters: ‘Maarten en ik zijn allebei begin veertig, wij willen de volgende stap ook nog meemaken. Wij waren ook niet op zoek naar een exit, maar naar een sterke partner om mee verder te kunnen groeien.’ Volgens Wouters was het uiteindelijk een persoonlijke ontmoeting met de Belgische eigenaar Christian Van Thillo die de zaak in een stroomversnelling bracht. Wouters: ‘Dat was een prettig gesprek van ondernemers onder elkaar, we hadden meteen een klik. Een week later waren de contouren van de deal geschetst.’
Grootste zakelijke platform
Vorige maand werden bij de notaris alle handtekeningen gezet. Uiteindelijk gaat de deal om een honderd procent overname, waarbij Synpact verder gaat als zelfstandig onderdeel van de Persgroep. Daarbij zal nadrukkelijk ook de integratie worden gecreëerd met De Ondernemer en de samenwerking met de overige krantentitels van de Persgroep in Nederland en België. Wouters: ‘Onze nieuwe propositie is de ‘Wereld van de Ondernemer’, een multimediaal platform waarbij we via print, online en events ruim 800.000 ondernemers in Nederland kunnen bereiken. Daarmee zijn we in één keer het grootste en meest complete zakelijke platform van Nederland.’ Daarnaast lijkt ook uitbreiding van de activiteiten naar België een voor de hand liggende optie. Wouters: ‘Gezien het feit dat De Persgroep in België ook een sterke positie heeft met een aantal mooie merken zou dat zomaar kunnen. In ieder geval voldoende perspectief voor een nieuwe groeispurt.’
Neem voor meer informatie contact met mij op: remko@remkowouters.nl.
Op 28 maart 2017 gaf ik in het Magazine De Ondernemer drie tips over hoe je als ondernemer de waan van de dag kunt ontstijgen om je te kunnen richten op doelen voor de lange termijn. Dit artikel verscheen bij De Ondernemer.
Volgens het Nationaal Ondernemers Onderzoek verwacht 75 procent van het mkb de komende jaren te groeien. De belangrijkste uitdaging hierbij, zegt 30 procent, is het vrijmaken van tijd en capaciteit om te werken aan groei. Als ondernemer ben je vaak bezig met de waan van de dag, terwijl de waardecreatie van je bedrijf in de toekomst ligt.
Wanneer je als ondernemer begint, steek je meestal onevenredig veel tijd in het realiseren van je droom. Een bedrijf opbouwen gaat niet vanzelf. Maar op een gegeven moment loopt je bedrijf en vullen je dagen zich met klanten, personeel, marketing en financiën.
Technologische ontwikkelingen hebben een revolutionaire impact op ons zakelijke bestaan. Je moet permanent op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen en zorgvuldig kijken waar kansen liggen. Kansen die je alleen kunt pakken als je hier tijd voor vrijmaakt en je je blijft focussen op je doel. Er wordt dus veel van je ondernemersvaardigheden gevraagd.
Uit onderzoek van ondernemer Peter Hinssen van Nexxworks, een wereldwijd veelgevraagd businessexpert, blijkt dat ondernemers de meeste tijd besteden aan zaken van vandaag, een beetje tijd aan zaken van morgen en bijna geen tijd aan de doelen van overmorgen. Volgens Hinssen besteden ondernemers vooral aandacht en energie aan de 'shit of yesterday'. Zijn advies: maak simpelweg echt tijd vrij in je agenda om aan overmorgen te werken. 'Daarmee creëer je waarde voor de toekomst. In het verleden is niets meer te creëren.
1. Zet groeien in je agenda
Door elke week een halve dag te besteden aan de toekomst en groei van je bedrijf, maak je ruimte voor waardecreatie. Niemand zal het je kwalijk nemen, je bent immers bezig met het meest cruciale onderdeel van je bedrijf. Door dit structureel te doen, niet even een paar weken, wordt het een patroon en breng je flexibiliteit in het dna je bedrijf. Dat gaat jou en je omgeving een verrassende verandering opleveren.
Besteed die halve dag wel met een duidelijk doel. De ene week ga je iets bestuderen, de andere week bezoek je een inspirerend congres, je gaat met je team brainstormen over productontwikkeling, je bezoekt een nieuwe klant, gaat met een leverancier praten et cetera. Allemaal slechts met één agendapunt: de ontwikkelingen van overmorgen. Je praat nooit over nu en toen.
2. Gebruik een kritisch groeinetwerk
Maak een lijst met mensen en bedrijven die je interessant of fascinerend vindt. Bijvoorbeeld jouw toekomstige concurrenten, succesvolle groeibedrijven uit een andere branche, wetenschappers van de lokale universiteit, je lastigste klant, je kinderen. Bel ze op en maak een afspraak om te praten over hun toekomstvisie op jouw bedrijf en/of product.
Welke toekomst zien zij voor jouw bedrijf over 3 tot 5 jaar? Waar verwachten zij dat jij kunt groeien? Misschien zien ze die groei helemaal niet. Misschien ook wel, maar dan op een andere manier? Denken vanuit een kritisch netwerk geeft je nieuwe inzichten.
3. Stel groei-agents aan
In je eigen bedrijf lopen vaak de beste adviseurs rond. Sta open voor hun expertise en hun adviezen voor de toekomst, buiten hun dagelijkse werk en verantwoordelijkheden om. Organiseer op gezette tijden een groei-sessie die je zelf begeleidt. Jij stelt alleen maar vragen en geeft geen mening. Heel lastig, maar bijzonder effectief.
Werk met het team toe naar een top 10 van kansrijke groei-ideeën. De beste drie ideeën benoem je met elkaar. Daarna wijs je per idee een enthousiaste kartrekker aan. Niet per se een kernteamlid, maar misschien juist een ander persoon. Die geef je een-op-een de opdracht dit initiatief in gang te zetten. De kartrekkers kunnen zaken uitzoeken, analyseren, voorbereiden, uitwerken en jou telkens bijpraten. Zo worden zij vanzelf jouw groei-agents, groei-agents die van binnenuit veranderingen creëren. Die veranderingen worden gedragen door je team en hebben dus een veel hoger slagingspercentage dan gemiddeld. Deze tip kreeg ik van een bekend ceo van een groot ict-bedrijf. Ik kan je verklappen: het werkt echt!
Al met al gaat het erom dat je je niet verstopt in de drukte, maar dat je het onbekende omarmt en een plek geeft in je dagelijkse werkzaamheden. Het vergt discipline hiervoor tijd te maken, maar het is het absoluut waard. Het gaat tenslotte over de toekomst van jouw bedrijf. Zo houd jij de controle en word je niet overvallen door de toekomst.
Neem voor meer informatie contact met mij op: remko@remkowouters.nl
Beeld: Hennie Keeris / Congres in Beeld